Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

10 vinkkiä tehokkaampaan lehtimainontaan

15.09.2015


Haluatko parantaa ilmoituksesi tehoa ja lisätä kassakoneen kilinää? Listasimme 10 tehokasta tapaa, joilla voit parantaa sanomalehtimainontaasi ja ilmoituksesi huomioarvoa - Ilman mainosbudjetin kasvatusta.

1. Panosta sanomaan

Hyvä mainos herättää tunteita ja saa aikaan reaktioita. Mainos voi olla hauska, yllättävä, shokeeraava, surullinen, informatiivinen tai jopa provosoiva. Olipa mainoksen sanoma mikä tahansa, se toimii parhaiten kun se ei jätä vastaanottajaansa kylmäksi.

2. Tunne kohdeyleisösi

Mainos toimii, jos se auttaa tyydyttämään jonkin tietyn tarpeen. Tarve ei aina ole selkeä ja akuutti, kuten uusi imuri tai paikka hampaaseen. Se voi olla syvemmällä, jopa tiedostamaton, ja liittyä esimerkiksi henkilön statukseen, sosiaalisiin suhteisiin tai kiinnostuksen kohteisiin. Siksi on tärkeää tietää ketä haluaa puhutella; mistä kohdeyleisösi pitää, mistä he eivät pidä? Mikä heille on tärkeää? Valitse viestisi vastaanottajan mukaan.

3. Yksinkertainen on kaunista

Älä yritä sanoa kaikkea yhdessä mainoksessa. Joskus mainostajalle voi tulla kiusaus sulloa yksi ilmoitus ääriään myöten täyteen tavaraa – onhan maksettu tila hyödynnettävä mahdollisimman tehokkaasti. Mainonnan tehon kannalta voi kuitenkin olla toimivampaa viestiä yksiasia selkeästi. Kerro vastaanottajalle hyöty, esitä ratkaisu yhteen ongelmaan. Hyöty voi olla esimerkiksi tilaisuus säästää rahaa, kodin säilytysratkaisut, parempi elämä… Tärkeintä on, että viestisi ydin ei huku liikaan krumeluuriin.

4. Herätä huomio

Käytä elementtiä joka pysäyttää, olipa se kuva tai teksti. Erityisesti tekstipainotteisissa mainoksissa otsikolla on suuri merkitys. Lyhyt ja ytimekäs otsikko herättää mielenkiinnon, ja kiinnostuksen herättyä vastaanottaja lukee tarkkaan myös pitkän informatiivisen tekstin. Jos otsikko ei toimi, mainos ohitetaan. Mitä pidempi otsikko, sitä suurempi on yleensä mainoksen ohitusprosentti. Kiinnitä huomiota myös fontin kokoon ja väriin.

5. Kuva vastaa tuhatta sanaa

Vanha totuus pätee usein myös mainonnassa. Kuvat ja kuvitukset huomataan n. 20-25% paremmin kuin kuvattomat ilmoitukset. Mitä suuremman osan ilmoitustilasta kuva vie, sitä parempi on ilmoituksen huomioarvo. Jos kuva täyttää enemmän kuin puolet ilmoitustilasta, mainoksen huomioarvo on jopa 50% parempi kuin kuvattomalla ilmoituksella.

6. Ole pidettävä

Kuten jo aiemmin todettiin, hyvä mainonta herättää tunteita. Toimivin mainonta herättää positiivisia tunteita. Kun mainoksesta pidetään, se muistetaan myös spontaanisti parhaiten. Pidetyn mainoksen muistaminen ärsyttävään mainokseen nähden on n. 20 prosenttiyksikköä parempi. Mikä sitten tekee mainoksesta pidettävän? Ainakin seuraavat ominaisuudet: uskottava, energinen, kekseliäs, lämminhenkinen, ei-ärsyttävä.

7. Lisää väriä

Värit vetävät puoleensa ja saavat paneutumaan mainokseen. Värit myös lisäävät brändin tunnistusta huomattavasti. Sanomalehtimainoksessa hyvä keino huomioarvon lisäämiseen on värien kontrastien käyttö (tumma vs. vaalea, vastavärien käyttö). Tietyt tuotteet, kuten ruoka, juomat, maalit, kosmetiikka ja matkailutuotteet vaativat yleensä värien käyttöä mainonnassa.

8. Erotu massasta

Helpommin sanottu kuin tehty? Massasta erottuminen vaatii kieltämättä jonkin verran luovuutta tai ainakin jonkinasteista panostusta ilmoitussisältöön. Se on kuitenkin mainonnan simppeli totuus; kun erotut, sinut huomataan. Erottumisen ei välttämättä tarvitse tarkoittaa suuria mainosbudjetteja ja isoa ilmoituspintaa. Se voi olla uusi ja tuore näkökulma tuttuun asiaan, asioiden esittäminen uudella tavalla, tuotteen uusi kuvakulma. Kuva tai teksti joka vaatii vastaanottajalta oivaltamista, ja myös tarjoaa oivaltamisen ilon. Tai ehkä se on erikoismallinen ilmoitus, kolmio tai mutkitteleva polku laatikon sijaan. Erottua voi myös sisällön kontrastien avulla, vaikkapa iso ja pieni rinnakkain.

9. Ota mainos haltuun

Muistatko nähneesi hyvän mainoksen, mutta et pysty muistamaan kuka oli mainostaja tai edes mainostettava tuote? Tutkimusten mukaan jopa noin puolet ilmoituksista yhdistetään väärään ilmoittajaan, tai ilmoittajaa ei tiedetä lainkaan. Hyväkin mainos voi mennä pieleen, jos viesti ja ilmoittaja eivät kohtaa. Kerro vastaanottajalle kuka olet. Esimerkiksi brändilogo tai muu tunnistettava elementti ilmoituksen lopussa voi toimia allekirjoituksena.

10. Herätä tunteita

Mitä, eikö tämä asia jo käsitelty? Ehkä, mutta kerrataanpa vielä. Me ihmiset olemme tunteella toimivia otuksia, ostamme asioita tunnepohjalta, ja perustelemme ostoksia järkisyillä. Niinpä mainonnassa tunteet merkitsevät enemmän kuin faktat ja rationaalisuus. 60-luvun mainosmaailmaan sijoittuvan TV-sarja Mad Men’in päähenkilön Don Draperin myyntipuhe pätee tänäkin päivänä: ”Mainostamisen perusta on yksi asia. Onnellisuus. Se on kuin iso tienvarsikyltti joka vakuuttaa, että mitä tahansa teetkin, se on OK.”

TEKSTI: Mari Jauhola, tuotepäällikkö, mari.jauhola@kaleva.fi

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Palloilukevät eKalevassa 16.-17.4.

28.03.2017
Mainosta uudessa digitaalisessa teemalehdessä. Tavoitat pääsiäisen ajan lukijat ja lomailijat, joilla on aikaa rauhoittua hyvien uutisten pa...

Lauantain lisäjakelut

02.02.2017
Nyt tavoitat sanomalehdessä entistäkin suuremman lukijajoukon. Lehti jaetaan poikkeuksellisesti tilaajatalouksien lisäksi ylimääräisiin koti...

Nappaa.fi -verkkohuutokauppa tulee jälleen

02.02.2017
Nappaa.fi -verkkohuutokauppa on täysin uutta Pohjois-Suomessa ja riskitön asiakkaillemme. Se on hyvin positiivinen tapa näkyä kuluttajille j...

Lahjoitimme

25.01.2017
Lahjoitimme Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry:lle 2000 €

Harrasta ja virkisty -liite

10.01.2017
Tavoita huikea määrä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta lukijamme

Opiskelu- ja ammatit-liite 31.1.2017

08.12.2016
Koulutusilmoituksien tiedot koetaan hyödyllisenä ja tärkeänä.

Uutta! Kalevan oman mobiilisovellus

01.12.2016
Mobiilisovellus sisältää kaiken Kaleva.fi:n sisällön tuoreimmista uutisista puheenaiheisiin, lukijakuvista Juttutupaan ja sarjakuvista pääki...

Toivota hyvää joulua yhteistyökumppaneillesi ja asiakkaillesi

01.12.2016
Kalevan perinteiset ja näyttävät joulutervehdyssivut julkaistaan 24.12.

Black Friday

24.11.2016
Tulossa Kalevan oma Black Friday. Mainospaikkoja hullun halvalla!

Kale! - 1 vuotta

12.10.2016
Kalevan kaupunkilehti Kale! täyttää 1 vuotta. Tämä hyvän tuulen, hyväntahtoisuuden ja huumorin äänenkannattaja on löytänyt lukijansa.

Ota yhteyttä