Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

10 vinkkiä tehokkaampaan lehtimainontaan

15.09.2015


Haluatko parantaa ilmoituksesi tehoa ja lisätä kassakoneen kilinää? Listasimme 10 tehokasta tapaa, joilla voit parantaa sanomalehtimainontaasi ja ilmoituksesi huomioarvoa - Ilman mainosbudjetin kasvatusta.

1. Panosta sanomaan

Hyvä mainos herättää tunteita ja saa aikaan reaktioita. Mainos voi olla hauska, yllättävä, shokeeraava, surullinen, informatiivinen tai jopa provosoiva. Olipa mainoksen sanoma mikä tahansa, se toimii parhaiten kun se ei jätä vastaanottajaansa kylmäksi.

2. Tunne kohdeyleisösi

Mainos toimii, jos se auttaa tyydyttämään jonkin tietyn tarpeen. Tarve ei aina ole selkeä ja akuutti, kuten uusi imuri tai paikka hampaaseen. Se voi olla syvemmällä, jopa tiedostamaton, ja liittyä esimerkiksi henkilön statukseen, sosiaalisiin suhteisiin tai kiinnostuksen kohteisiin. Siksi on tärkeää tietää ketä haluaa puhutella; mistä kohdeyleisösi pitää, mistä he eivät pidä? Mikä heille on tärkeää? Valitse viestisi vastaanottajan mukaan.

3. Yksinkertainen on kaunista

Älä yritä sanoa kaikkea yhdessä mainoksessa. Joskus mainostajalle voi tulla kiusaus sulloa yksi ilmoitus ääriään myöten täyteen tavaraa – onhan maksettu tila hyödynnettävä mahdollisimman tehokkaasti. Mainonnan tehon kannalta voi kuitenkin olla toimivampaa viestiä yksiasia selkeästi. Kerro vastaanottajalle hyöty, esitä ratkaisu yhteen ongelmaan. Hyöty voi olla esimerkiksi tilaisuus säästää rahaa, kodin säilytysratkaisut, parempi elämä… Tärkeintä on, että viestisi ydin ei huku liikaan krumeluuriin.

4. Herätä huomio

Käytä elementtiä joka pysäyttää, olipa se kuva tai teksti. Erityisesti tekstipainotteisissa mainoksissa otsikolla on suuri merkitys. Lyhyt ja ytimekäs otsikko herättää mielenkiinnon, ja kiinnostuksen herättyä vastaanottaja lukee tarkkaan myös pitkän informatiivisen tekstin. Jos otsikko ei toimi, mainos ohitetaan. Mitä pidempi otsikko, sitä suurempi on yleensä mainoksen ohitusprosentti. Kiinnitä huomiota myös fontin kokoon ja väriin.

5. Kuva vastaa tuhatta sanaa

Vanha totuus pätee usein myös mainonnassa. Kuvat ja kuvitukset huomataan n. 20-25% paremmin kuin kuvattomat ilmoitukset. Mitä suuremman osan ilmoitustilasta kuva vie, sitä parempi on ilmoituksen huomioarvo. Jos kuva täyttää enemmän kuin puolet ilmoitustilasta, mainoksen huomioarvo on jopa 50% parempi kuin kuvattomalla ilmoituksella.

6. Ole pidettävä

Kuten jo aiemmin todettiin, hyvä mainonta herättää tunteita. Toimivin mainonta herättää positiivisia tunteita. Kun mainoksesta pidetään, se muistetaan myös spontaanisti parhaiten. Pidetyn mainoksen muistaminen ärsyttävään mainokseen nähden on n. 20 prosenttiyksikköä parempi. Mikä sitten tekee mainoksesta pidettävän? Ainakin seuraavat ominaisuudet: uskottava, energinen, kekseliäs, lämminhenkinen, ei-ärsyttävä.

7. Lisää väriä

Värit vetävät puoleensa ja saavat paneutumaan mainokseen. Värit myös lisäävät brändin tunnistusta huomattavasti. Sanomalehtimainoksessa hyvä keino huomioarvon lisäämiseen on värien kontrastien käyttö (tumma vs. vaalea, vastavärien käyttö). Tietyt tuotteet, kuten ruoka, juomat, maalit, kosmetiikka ja matkailutuotteet vaativat yleensä värien käyttöä mainonnassa.

8. Erotu massasta

Helpommin sanottu kuin tehty? Massasta erottuminen vaatii kieltämättä jonkin verran luovuutta tai ainakin jonkinasteista panostusta ilmoitussisältöön. Se on kuitenkin mainonnan simppeli totuus; kun erotut, sinut huomataan. Erottumisen ei välttämättä tarvitse tarkoittaa suuria mainosbudjetteja ja isoa ilmoituspintaa. Se voi olla uusi ja tuore näkökulma tuttuun asiaan, asioiden esittäminen uudella tavalla, tuotteen uusi kuvakulma. Kuva tai teksti joka vaatii vastaanottajalta oivaltamista, ja myös tarjoaa oivaltamisen ilon. Tai ehkä se on erikoismallinen ilmoitus, kolmio tai mutkitteleva polku laatikon sijaan. Erottua voi myös sisällön kontrastien avulla, vaikkapa iso ja pieni rinnakkain.

9. Ota mainos haltuun

Muistatko nähneesi hyvän mainoksen, mutta et pysty muistamaan kuka oli mainostaja tai edes mainostettava tuote? Tutkimusten mukaan jopa noin puolet ilmoituksista yhdistetään väärään ilmoittajaan, tai ilmoittajaa ei tiedetä lainkaan. Hyväkin mainos voi mennä pieleen, jos viesti ja ilmoittaja eivät kohtaa. Kerro vastaanottajalle kuka olet. Esimerkiksi brändilogo tai muu tunnistettava elementti ilmoituksen lopussa voi toimia allekirjoituksena.

10. Herätä tunteita

Mitä, eikö tämä asia jo käsitelty? Ehkä, mutta kerrataanpa vielä. Me ihmiset olemme tunteella toimivia otuksia, ostamme asioita tunnepohjalta, ja perustelemme ostoksia järkisyillä. Niinpä mainonnassa tunteet merkitsevät enemmän kuin faktat ja rationaalisuus. 60-luvun mainosmaailmaan sijoittuvan TV-sarja Mad Men’in päähenkilön Don Draperin myyntipuhe pätee tänäkin päivänä: ”Mainostamisen perusta on yksi asia. Onnellisuus. Se on kuin iso tienvarsikyltti joka vakuuttaa, että mitä tahansa teetkin, se on OK.”

TEKSTI: Mari Jauhola, tuotepäällikkö, mari.jauhola@kaleva.fi

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Lukekaa ilmoituksia -lukijaäänestys on ratkaistu!

09.11.2017
Eniten lukijaääniä saanut mainos on Pörhön Autoliikkeen mainos

Teemalehti eKalevassa 25.12. ja 1.1.2018

09.11.2017
Mainosta uudessa digitaalisessa teemalehdessä.

Joulukalenteri

07.11.2017
Tervetuloa mukaan yhteistyökumppaniksi!

Nappaa.fi -verkkohuutokauppa tulee jälleen

11.10.2017
Nappaa.fi -verkkohuutokauppa on täysin uutta Pohjois-Suomessa ja riskitön asiakkaillemme. Se on hyvin positiivinen tapa näkyä kuluttajille j...

Tämä liite on Helmi!

03.10.2017
Tarjoamme lukijoillemme perusteellisen katsauksen Pohjois-Suomen tapahtumiin, matkailuun, harrastuksiin ja muihin talvisiin aiheisiin

Tapahtumat –sivusto uudistui ja viisinkertaisti kävijämääränsä vain puolessa vuodessa

06.09.2017
Tapahtumat –sivusto uudistui ja viisinkertaisti kävijämääränsä vain puolessa vuodessa

Jättijakelu 14.10.

04.09.2017
Nyt tavoitat sanomalehdessä entistäkin suuremman lukijajoukon. Lehti jaetaan poikkeuksellisesti tilaajatalouksien lisäksi ylimääräisiin koti...

Tuloksellinen BtoB myynti- ja markkinointikoulutus

29.08.2017
Tuloksellinen BtoB myynti- ja markkinointikoulutus 7.9.2017 klo 8.00 - 10.30

Videoita BtoB -viestintään

09.08.2017
Videosisältöä kulutetaan kanavasta ja laitteesta riippumatta enemmän kuin koskaan ennen

Opiskelu- ja ammatit-liite 12.9.2017

09.08.2017
Koulutusilmoituksien tiedot koetaan hyödyllisenä ja tärkeänä.

Ota yhteyttä