Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Mainonnan huomioarvoon vaikuttavat tekijät

05.10.2015


Mainoksen huomioarvoon ja sen toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät. Mainoskoolla on merkitystä ja noin puolet huomioarvosta voidaan selittää mainoskoolla. Huomatuimpia ovat kokosivut, etusivut ja liitteet, mutta myös pienemmällä ilmoituskoolla voi saavuttaa erinomaisia tuloksia, sillä huomioarvon vaikuttavat monet muutkin tekijät:

  • mainostajan tunteminen – kuinka hyvin mainostaja ja sen tarjoama tunnetaan entuudestaan?
  • mainostajan / brändin tunnistaminen – kuinka hyvin lukija tunnistaa kuka mainostaa?
  • mainoksen hyödyllisyys - kuinka hyödyllisenä lukijat pitävät mainosta?
  • viestin ymmärtäminen – kuinka helppoa on ymmärtää mainoksen viesti?
  • kohderyhmään kuuluminen – kokeeko lukija, että mainos on tarkoitettu hänelle?
  • toimialan kiinnostavuus – kuinka kiinnostavana mainostajan toimialaa pidetään?

Vinkkejä mainostajalle:

Pidä kiinni tunnistettavasta mainonnan linjasta, mainonnan linjan yhdenmukaisuus ”opettaa” lukijat tunnistamaan mainostajan ja viesti menee paremmin läpi pitkällä tähtäimellä. Helposti tunnistettava mainostaja on yleensä myös hyvin tunnettu, mutta tunnettuus ei takaa helppoa tunnistamista.Tunnistettavuus rakentuu pitkäjänteisestä näkyvyydestä mediassa sekä tunnetusta ja yhdenmukaisesta mainonnan linjasta.

Hyvin tunnettujen ja tunnistettavien mainostajien ilmoitukset saavat jopa 15-20 % korkeampia huomioarvoja. Mainoksessa ei ole aikaa ratkoa arvoituksia. Helpot ja iskevät viestit jäävät paremmin kuluttajien mieleen. Huomioithan, että vaikeat ja monimutkaisemmat viestit tarvitsevat yleensä enemmän toistoa, jotta saadaan aikaan haluttu vaikutus.

Mieti kuinka saat tarjottavan tuotteen ja palvelun herättämään mielenkiintoa ja teet sen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi – miten erottaudut positiivisesti. Joihinkin toimialoihin ja tuotteisiin suhde on intohimoinen, toisiin arkinen, osaa ostetaan koska on pakko – mieti miten saat omat tuotteesi esille parhaiten ja houkuttelevimmin. Kiinnostaako tuotteesi tai palvelusi laajaa kohderyhmää? Laajempi kohderyhmä kasvattaa usein mainoksen huomioarvoa.

Mielikuvaan vaikuttaminen:

  • Erottuvaa mainontaa, mutta helposti ymmärrettävää
  • Mainontaa, josta kuluttajan on helppo pitää

Kuluttajan aktivointi:

Hyöty pitää kommunikoida selkeästi – kuluttajalle syy hakea lisätietoa tai asioida liikkeessä

Lue myös: 10 vinkkiä tehokkaampaan lehtimainontaan

TEKSTI: markkinointipäällikkö Tiina Koskela, tiina.koskela@kaleva.fi

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Näyttävä mainos Kaleva.fi:n etusivulla

22.10.2018
Tee vaikutus ja tavoita entistä paremmin

Nappaa.fi -verkkohuutokauppa jälleen 27.11.2018

10.10.2018
Nappaa.fi -verkkohuutokauppa on riskitön asiakkaillemme. Se on hyvin positiivinen tapa näkyä kuluttajille ja saada uutta tehoa kaupankäyntii...

Tavoittavuutta Talvi-Helmellä

08.10.2018
Talvi-Helmi on monipuolinen, lifestyle-tyylinen teemalehti, joka tarjoaa lukijoille tuoreen katsauksen talven tapahtumiin ja tekemiseen, jut...

Mainostajan artikkeli - Tee vaikutus hyvillä sisällöillä

23.09.2018
Tee vaikutus hyvillä sisällöillä ja tavoita entistä paremmin

Kalevan jättijakelu pe 5.10.

23.09.2018
Tavoita kerralla enemmän

Kaleva - 328 000 kohtaamista lehdessä ja verkossa

19.09.2018
Uusimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Kaleva tavoittaa

Kalevan päivän arvonta

11.09.2018
Kalevan päivän mainostilan arvonta suoritettiin tistaina 11.9.

Yrittäjälehdellä tavoitat alueen päättäjät

05.06.2018
Tavoita yrityspäättäjät sekä talousasioista kiinnostuneet ihmiset

Jaa oma kiinnostava sisältösi Kaleva.fi:ssä

07.05.2018
Uusi mainosratkaisu. Maksat vasta kun lukija on siirtynyt sisältöösi.

Oletko muistanut kertoa yleisölle kesätapahtumastasi?

02.05.2018
Tapahtumat –sivusto kerää yhteen alueemme tapahtumat

Ota yhteyttä