Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Mainonnan huomioarvoon vaikuttavat tekijät

05.10.2015


Mainoksen huomioarvoon ja sen toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät. Mainoskoolla on merkitystä ja noin puolet huomioarvosta voidaan selittää mainoskoolla. Huomatuimpia ovat kokosivut, etusivut ja liitteet, mutta myös pienemmällä ilmoituskoolla voi saavuttaa erinomaisia tuloksia, sillä huomioarvon vaikuttavat monet muutkin tekijät:

  • mainostajan tunteminen – kuinka hyvin mainostaja ja sen tarjoama tunnetaan entuudestaan?
  • mainostajan / brändin tunnistaminen – kuinka hyvin lukija tunnistaa kuka mainostaa?
  • mainoksen hyödyllisyys - kuinka hyödyllisenä lukijat pitävät mainosta?
  • viestin ymmärtäminen – kuinka helppoa on ymmärtää mainoksen viesti?
  • kohderyhmään kuuluminen – kokeeko lukija, että mainos on tarkoitettu hänelle?
  • toimialan kiinnostavuus – kuinka kiinnostavana mainostajan toimialaa pidetään?

Vinkkejä mainostajalle:

Pidä kiinni tunnistettavasta mainonnan linjasta, mainonnan linjan yhdenmukaisuus ”opettaa” lukijat tunnistamaan mainostajan ja viesti menee paremmin läpi pitkällä tähtäimellä. Helposti tunnistettava mainostaja on yleensä myös hyvin tunnettu, mutta tunnettuus ei takaa helppoa tunnistamista.Tunnistettavuus rakentuu pitkäjänteisestä näkyvyydestä mediassa sekä tunnetusta ja yhdenmukaisesta mainonnan linjasta.

Hyvin tunnettujen ja tunnistettavien mainostajien ilmoitukset saavat jopa 15-20 % korkeampia huomioarvoja. Mainoksessa ei ole aikaa ratkoa arvoituksia. Helpot ja iskevät viestit jäävät paremmin kuluttajien mieleen. Huomioithan, että vaikeat ja monimutkaisemmat viestit tarvitsevat yleensä enemmän toistoa, jotta saadaan aikaan haluttu vaikutus.

Mieti kuinka saat tarjottavan tuotteen ja palvelun herättämään mielenkiintoa ja teet sen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi – miten erottaudut positiivisesti. Joihinkin toimialoihin ja tuotteisiin suhde on intohimoinen, toisiin arkinen, osaa ostetaan koska on pakko – mieti miten saat omat tuotteesi esille parhaiten ja houkuttelevimmin. Kiinnostaako tuotteesi tai palvelusi laajaa kohderyhmää? Laajempi kohderyhmä kasvattaa usein mainoksen huomioarvoa.

Mielikuvaan vaikuttaminen:

  • Erottuvaa mainontaa, mutta helposti ymmärrettävää
  • Mainontaa, josta kuluttajan on helppo pitää

Kuluttajan aktivointi:

Hyöty pitää kommunikoida selkeästi – kuluttajalle syy hakea lisätietoa tai asioida liikkeessä

Lue myös: 10 vinkkiä tehokkaampaan lehtimainontaan

TEKSTI: markkinointipäällikkö Tiina Koskela, tiina.koskela@kaleva.fi

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

UUTTA! Ystävänpäivän brodarikansi

22.01.2018
Ystävänpäivän kunniaksi yhdistämme Kaleva etu- ja takasivun näyttäväksi erikoiskanneksi

Harrasta ja virkisty -mainoskooste 30.1.2018

12.01.2018
Tavoita huikea määrä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta lukijamme

Asiakkaamme ovat tyytyväisiä yhteistyöhömme

10.01.2018
Mittaamme vuosittain media-asiakkaidemme asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaamme ovat tyytyväisiä toimintaamme.

Oletko järjestämässä tapahtumaa?

10.01.2018
Tapahtumat –sivusto kerää yhteen alueemme tapahtumat

Lahjoitimme

05.01.2018
Lahjoitimme Oulun seudun omaishoitajat ry:lle 2000 €

Opiskelu ja ammatit-liite 31.1.2018

03.01.2018
Koulutusilmoituksien tiedot koetaan hyödyllisenä ja tärkeänä.

Avoimet ovet 16.1.2018

02.01.2018
Mainostaja, tervetuloa tutustumaan upeaan toimitaloomme!

Kaleva muutti uusiin tiloihin

15.12.2017
Kalevan uuden toimitalon löydät Solistinkatu 4:stä

Toivota hyvää joulua yhteistyökumppaneillesi ja asiakkaillesi

29.11.2017
Kalevan perinteiset ja näyttävät joulutervehdyssivut julkaistaan 24.12.

Lukekaa ilmoituksia -lukijaäänestys on ratkaistu!

09.11.2017
Eniten lukijaääniä saanut mainos on Pörhön Autoliikkeen mainos

Ota yhteyttä