Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Mainonnan huomioarvoon vaikuttavat tekijät

05.10.2015


Mainoksen huomioarvoon ja sen toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät. Mainoskoolla on merkitystä ja noin puolet huomioarvosta voidaan selittää mainoskoolla. Huomatuimpia ovat kokosivut, etusivut ja liitteet, mutta myös pienemmällä ilmoituskoolla voi saavuttaa erinomaisia tuloksia, sillä huomioarvon vaikuttavat monet muutkin tekijät:

  • mainostajan tunteminen – kuinka hyvin mainostaja ja sen tarjoama tunnetaan entuudestaan?
  • mainostajan / brändin tunnistaminen – kuinka hyvin lukija tunnistaa kuka mainostaa?
  • mainoksen hyödyllisyys - kuinka hyödyllisenä lukijat pitävät mainosta?
  • viestin ymmärtäminen – kuinka helppoa on ymmärtää mainoksen viesti?
  • kohderyhmään kuuluminen – kokeeko lukija, että mainos on tarkoitettu hänelle?
  • toimialan kiinnostavuus – kuinka kiinnostavana mainostajan toimialaa pidetään?

Vinkkejä mainostajalle:

Pidä kiinni tunnistettavasta mainonnan linjasta, mainonnan linjan yhdenmukaisuus ”opettaa” lukijat tunnistamaan mainostajan ja viesti menee paremmin läpi pitkällä tähtäimellä. Helposti tunnistettava mainostaja on yleensä myös hyvin tunnettu, mutta tunnettuus ei takaa helppoa tunnistamista.Tunnistettavuus rakentuu pitkäjänteisestä näkyvyydestä mediassa sekä tunnetusta ja yhdenmukaisesta mainonnan linjasta.

Hyvin tunnettujen ja tunnistettavien mainostajien ilmoitukset saavat jopa 15-20 % korkeampia huomioarvoja. Mainoksessa ei ole aikaa ratkoa arvoituksia. Helpot ja iskevät viestit jäävät paremmin kuluttajien mieleen. Huomioithan, että vaikeat ja monimutkaisemmat viestit tarvitsevat yleensä enemmän toistoa, jotta saadaan aikaan haluttu vaikutus.

Mieti kuinka saat tarjottavan tuotteen ja palvelun herättämään mielenkiintoa ja teet sen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi – miten erottaudut positiivisesti. Joihinkin toimialoihin ja tuotteisiin suhde on intohimoinen, toisiin arkinen, osaa ostetaan koska on pakko – mieti miten saat omat tuotteesi esille parhaiten ja houkuttelevimmin. Kiinnostaako tuotteesi tai palvelusi laajaa kohderyhmää? Laajempi kohderyhmä kasvattaa usein mainoksen huomioarvoa.

Mielikuvaan vaikuttaminen:

  • Erottuvaa mainontaa, mutta helposti ymmärrettävää
  • Mainontaa, josta kuluttajan on helppo pitää

Kuluttajan aktivointi:

Hyöty pitää kommunikoida selkeästi – kuluttajalle syy hakea lisätietoa tai asioida liikkeessä

Lue myös: 10 vinkkiä tehokkaampaan lehtimainontaan

TEKSTI: markkinointipäällikkö Tiina Koskela, tiina.koskela@kaleva.fi

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Yrittäjälehdellä tavoitat alueen päättäjät

05.06.2018
Tavoita yrityspäättäjät sekä talousasioista kiinnostuneet ihmiset

Jaa oma kiinnostava sisältösi Kaleva.fi:ssä

07.05.2018
Uusi mainosratkaisu. Maksat vasta kun lukija on siirtynyt sisältöösi.

Oletko muistanut kertoa yleisölle kesätapahtumastasi?

02.05.2018
Tapahtumat –sivusto kerää yhteen alueemme tapahtumat

Nappaa.fi -verkkohuutokauppa tulee jälleen 15.5.2018

02.05.2018
Nappaa.fi -verkkohuutokauppa on riskitön asiakkaillemme. Se on hyvin positiivinen tapa näkyä kuluttajille ja saada uutta tehoa kaupankäyntii...

Erinomainen tilaisuus näkyä hyvien uutisten parissa 2.5.2018

09.04.2018
Kaleva:xtra kokoaa parhaat jutut

Jakelupalvelua kotiovelle asti

06.03.2018
Julkaisusi tai esitteesi asiakkaille jo aamuvarhaisella

Jättijakelu 20.4.

06.03.2018
Nyt tavoitat sanomalehdessä entistäkin suuremman lukijajoukon. Lehti jaetaan poikkeuksellisesti tilaajatalouksien lisäksi ylimääräisiin koti...

Mainos Helmi-liitteessä tavoittaa!

07.02.2018
Tarjoamme lukijoillemme perusteellisen katsauksen Pohjois-Suomen tapahtumiin, matkailuun, harrastuksiin ja muihin keväisiin aiheisiin

UUTTA! Ystävänpäivän brodarikansi

22.01.2018
Ystävänpäivän kunniaksi yhdistämme Kaleva etu- ja takasivun näyttäväksi erikoiskanneksi

Harrasta ja virkisty -mainoskooste 30.1.2018

12.01.2018
Tavoita huikea määrä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta lukijamme

Ota yhteyttä