Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Mainonnan huomioarvoon vaikuttavat tekijät

05.10.2015


Mainoksen huomioarvoon ja sen toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät. Mainoskoolla on merkitystä ja noin puolet huomioarvosta voidaan selittää mainoskoolla. Huomatuimpia ovat kokosivut, etusivut ja liitteet, mutta myös pienemmällä ilmoituskoolla voi saavuttaa erinomaisia tuloksia, sillä huomioarvon vaikuttavat monet muutkin tekijät:

  • mainostajan tunteminen – kuinka hyvin mainostaja ja sen tarjoama tunnetaan entuudestaan?
  • mainostajan / brändin tunnistaminen – kuinka hyvin lukija tunnistaa kuka mainostaa?
  • mainoksen hyödyllisyys - kuinka hyödyllisenä lukijat pitävät mainosta?
  • viestin ymmärtäminen – kuinka helppoa on ymmärtää mainoksen viesti?
  • kohderyhmään kuuluminen – kokeeko lukija, että mainos on tarkoitettu hänelle?
  • toimialan kiinnostavuus – kuinka kiinnostavana mainostajan toimialaa pidetään?

Vinkkejä mainostajalle:

Pidä kiinni tunnistettavasta mainonnan linjasta, mainonnan linjan yhdenmukaisuus ”opettaa” lukijat tunnistamaan mainostajan ja viesti menee paremmin läpi pitkällä tähtäimellä. Helposti tunnistettava mainostaja on yleensä myös hyvin tunnettu, mutta tunnettuus ei takaa helppoa tunnistamista.Tunnistettavuus rakentuu pitkäjänteisestä näkyvyydestä mediassa sekä tunnetusta ja yhdenmukaisesta mainonnan linjasta.

Hyvin tunnettujen ja tunnistettavien mainostajien ilmoitukset saavat jopa 15-20 % korkeampia huomioarvoja. Mainoksessa ei ole aikaa ratkoa arvoituksia. Helpot ja iskevät viestit jäävät paremmin kuluttajien mieleen. Huomioithan, että vaikeat ja monimutkaisemmat viestit tarvitsevat yleensä enemmän toistoa, jotta saadaan aikaan haluttu vaikutus.

Mieti kuinka saat tarjottavan tuotteen ja palvelun herättämään mielenkiintoa ja teet sen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi – miten erottaudut positiivisesti. Joihinkin toimialoihin ja tuotteisiin suhde on intohimoinen, toisiin arkinen, osaa ostetaan koska on pakko – mieti miten saat omat tuotteesi esille parhaiten ja houkuttelevimmin. Kiinnostaako tuotteesi tai palvelusi laajaa kohderyhmää? Laajempi kohderyhmä kasvattaa usein mainoksen huomioarvoa.

Mielikuvaan vaikuttaminen:

  • Erottuvaa mainontaa, mutta helposti ymmärrettävää
  • Mainontaa, josta kuluttajan on helppo pitää

Kuluttajan aktivointi:

Hyöty pitää kommunikoida selkeästi – kuluttajalle syy hakea lisätietoa tai asioida liikkeessä

Lue myös: 10 vinkkiä tehokkaampaan lehtimainontaan

TEKSTI: markkinointipäällikkö Tiina Koskela, tiina.koskela@kaleva.fi

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Lukekaa ilmoituksia

06.09.2017
Vuonna 1901 Venäjän sensuuri lakkautti Kalevan kolmeksi kuukaudeksi, ja tuon ajan Kaleva palveli ilmoittaja-asiakkaitaan aviisilla nimeltä L...

Tapahtumat –sivusto uudistui ja viisinkertaisti kävijämääränsä vain puolessa vuodessa

06.09.2017
Tapahtumat –sivusto uudistui ja viisinkertaisti kävijämääränsä vain puolessa vuodessa

Jättijakelu 14.10.

04.09.2017
Nyt tavoitat sanomalehdessä entistäkin suuremman lukijajoukon. Lehti jaetaan poikkeuksellisesti tilaajatalouksien lisäksi ylimääräisiin koti...

Tuloksellinen BtoB myynti- ja markkinointikoulutus

29.08.2017
Tuloksellinen BtoB myynti- ja markkinointikoulutus 7.9.2017 klo 8.00 - 10.30

Videoita BtoB -viestintään

09.08.2017
Videosisältöä kulutetaan kanavasta ja laitteesta riippumatta enemmän kuin koskaan ennen

Opiskelu- ja ammatit-liite 12.9.2017

09.08.2017
Koulutusilmoituksien tiedot koetaan hyödyllisenä ja tärkeänä.

Tavoita Kalevan medioilla 80 % alueemme päättäjistä.

27.06.2017
Tiedätkö miten tavoittaa yritysten hankinnoista päättävät ihmiset?

Miten nappasi? – 7 kysymystä Nappaa.fi:stä

07.06.2017
Toukokuun huutokaupasta saatiin erittäin positiivisia kokemuksia. Tarjonta oli runsasta, tuotteita huudettiin hyvin, ja nappaa.fi-konsepti a...

Harrasta ja virkisty -liite

17.05.2017
Tavoita huikea määrä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta lukijamme

Kalevan menokalenteri uudistui!

08.05.2017
MItä tällä viikolla?

Ota yhteyttä