Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Miten tehdä onnistunutta digimainontaa vuonna 2015?

22.04.2015

Interquest julkaisi ”Digimainonta 2015” –tutkimuksen, jota varten he olivat tutkineet 1000 digikampanjaa 150 000 suomalaisen voimin. Tutkimuksen voi tilata kokonaisuudessaan täältä.

Klikkiprosentti vain pintaraapaisu digimainonnan vaikuttavuuteen

Mainonnan kohdennus, korkean huomioarvon tavoittelu ja balanssi brändiarvojen kanssa – näistä on hyvä kampanja rakennettu. Mainonnalla on aina myös mielikuvallinen vaikutus – jos pidättäydytään käyttämään pääasiallisena mittarina pelkkää klikkiprosenttia, jää 99% mainonnan tehon vaikutuksesta selvittämättä.

Kuusi digimainonnan hahmoa - ja vain puolet huomataan

Interquest kartoittaa ja nostaa esille kuusi erilaista profiilia, jotka toistuvat digitaalisessa maailmassa:

  • Tunnettu sankari 11%
  • Tuntematon Yllättäjä 13%
  • Viihdyttäjä 8%
  • Ärsyttäjä 27%
  • Huomaamaton 9%
  • Komppaaja 33%

Kun vain puolet näistä huomataan, löytyy vähäiselle huomiolle jäävät luonnollisesti huomaamattomista sekä lisäksi komppaajista. Ärsyttäjät huomataan, mutta mielikuvat ovat negatiivisia.

Taktinen mainonta ja brändimainonta vaativat eri asioita onnistuakseen

Kuluttajan aktivointi on taktisen mainonnan tärkein ominaisuus: ytimekäs viesti ja haluttu jatkotoimenpide yhdistettynä tunnistettavaan ulkoasuun toimii yleensä parhaiten.

Brändimainonnassa puolestaan korostuu kiinnostuksen ja positiivisen mielikuvan herättäminen. Onnistuneimmissa mainoksissa korostuu oikealle kohderyhmälle suunnattu kuva, jossa on mukana tuote ja ihminen sekä oikea paikka mainonnalle.

Eri toimialojen tunnettuus ja onnistuminen mainonnassa

Tutkimuksessa vertailtiin myös kahdeksaa eri toimialaa mittareina tunnettuus ja onnistuminen. Toimialojen mainontaa vertailtiin myös kuuden digimainonnan hahmon kautta. Onnistuneinta mainontaa tehtiin rakentamisen toimialalla, mutta toisaalta se oli kuitenkin vähiten tunnettua. Huonoin onnistuminen hyvästä tunnettuudesta riippumatta oli teleoperaattoreilla. Muut tutkitut toimialat (matkustaminen, autot, kosmetiikka ja hygienia, elintarvike, päivittäistavara, pankit) sijoittuivat näiden välimaastoon.

Mobiililaitteiden voittokulku jatkuu

Mobiilimainonta kasvaa edelleen nopeasti ja vuoteen 2012 verrattuna siitä on tullut tehokkaampaa. Parhaimmillaan kohderyhmä, kohdennus ja viesti on suunniteltu niin hyvin, että mobiilimainokset koetaan persoonallisiksi ja hyödyllisiksi.

Tablet-mainonta toimii eri päätelaitteista parhaiten huomioarvolla mitattuna. Myös suhtautuminen mainontaan on myönteisempää. Onnistuneimmissa toteutuksissa mainostaja erottuu selkeästi ja niillä on informaatioarvoa.

Interquest tarjoaa tutkimuksen kokonaisuudessaan yhteystietoja vastaan; raportista löytyy hyviä esimerkkejä kampanjoista ja tarkempaa tietoa mainonnan hahmoista sekä eri toimialojen onnistumisesta mainonnassa.

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Palloilukevät eKalevassa 16.-17.4.

28.03.2017
Mainosta uudessa digitaalisessa teemalehdessä. Tavoitat pääsiäisen ajan lukijat ja lomailijat, joilla on aikaa rauhoittua hyvien uutisten pa...

Lauantain lisäjakelut

02.02.2017
Nyt tavoitat sanomalehdessä entistäkin suuremman lukijajoukon. Lehti jaetaan poikkeuksellisesti tilaajatalouksien lisäksi ylimääräisiin koti...

Nappaa.fi -verkkohuutokauppa tulee jälleen

02.02.2017
Nappaa.fi -verkkohuutokauppa on täysin uutta Pohjois-Suomessa ja riskitön asiakkaillemme. Se on hyvin positiivinen tapa näkyä kuluttajille j...

Lahjoitimme

25.01.2017
Lahjoitimme Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry:lle 2000 €

Harrasta ja virkisty -liite

10.01.2017
Tavoita huikea määrä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta lukijamme

Opiskelu- ja ammatit-liite 31.1.2017

08.12.2016
Koulutusilmoituksien tiedot koetaan hyödyllisenä ja tärkeänä.

Uutta! Kalevan oman mobiilisovellus

01.12.2016
Mobiilisovellus sisältää kaiken Kaleva.fi:n sisällön tuoreimmista uutisista puheenaiheisiin, lukijakuvista Juttutupaan ja sarjakuvista pääki...

Toivota hyvää joulua yhteistyökumppaneillesi ja asiakkaillesi

01.12.2016
Kalevan perinteiset ja näyttävät joulutervehdyssivut julkaistaan 24.12.

Black Friday

24.11.2016
Tulossa Kalevan oma Black Friday. Mainospaikkoja hullun halvalla!

Kale! - 1 vuotta

12.10.2016
Kalevan kaupunkilehti Kale! täyttää 1 vuotta. Tämä hyvän tuulen, hyväntahtoisuuden ja huumorin äänenkannattaja on löytänyt lukijansa.

Ota yhteyttä