Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Miten tehdä onnistunutta digimainontaa vuonna 2015?

22.04.2015

Interquest julkaisi ”Digimainonta 2015” –tutkimuksen, jota varten he olivat tutkineet 1000 digikampanjaa 150 000 suomalaisen voimin. Tutkimuksen voi tilata kokonaisuudessaan täältä.

Klikkiprosentti vain pintaraapaisu digimainonnan vaikuttavuuteen

Mainonnan kohdennus, korkean huomioarvon tavoittelu ja balanssi brändiarvojen kanssa – näistä on hyvä kampanja rakennettu. Mainonnalla on aina myös mielikuvallinen vaikutus – jos pidättäydytään käyttämään pääasiallisena mittarina pelkkää klikkiprosenttia, jää 99% mainonnan tehon vaikutuksesta selvittämättä.

Kuusi digimainonnan hahmoa - ja vain puolet huomataan

Interquest kartoittaa ja nostaa esille kuusi erilaista profiilia, jotka toistuvat digitaalisessa maailmassa:

  • Tunnettu sankari 11%
  • Tuntematon Yllättäjä 13%
  • Viihdyttäjä 8%
  • Ärsyttäjä 27%
  • Huomaamaton 9%
  • Komppaaja 33%

Kun vain puolet näistä huomataan, löytyy vähäiselle huomiolle jäävät luonnollisesti huomaamattomista sekä lisäksi komppaajista. Ärsyttäjät huomataan, mutta mielikuvat ovat negatiivisia.

Taktinen mainonta ja brändimainonta vaativat eri asioita onnistuakseen

Kuluttajan aktivointi on taktisen mainonnan tärkein ominaisuus: ytimekäs viesti ja haluttu jatkotoimenpide yhdistettynä tunnistettavaan ulkoasuun toimii yleensä parhaiten.

Brändimainonnassa puolestaan korostuu kiinnostuksen ja positiivisen mielikuvan herättäminen. Onnistuneimmissa mainoksissa korostuu oikealle kohderyhmälle suunnattu kuva, jossa on mukana tuote ja ihminen sekä oikea paikka mainonnalle.

Eri toimialojen tunnettuus ja onnistuminen mainonnassa

Tutkimuksessa vertailtiin myös kahdeksaa eri toimialaa mittareina tunnettuus ja onnistuminen. Toimialojen mainontaa vertailtiin myös kuuden digimainonnan hahmon kautta. Onnistuneinta mainontaa tehtiin rakentamisen toimialalla, mutta toisaalta se oli kuitenkin vähiten tunnettua. Huonoin onnistuminen hyvästä tunnettuudesta riippumatta oli teleoperaattoreilla. Muut tutkitut toimialat (matkustaminen, autot, kosmetiikka ja hygienia, elintarvike, päivittäistavara, pankit) sijoittuivat näiden välimaastoon.

Mobiililaitteiden voittokulku jatkuu

Mobiilimainonta kasvaa edelleen nopeasti ja vuoteen 2012 verrattuna siitä on tullut tehokkaampaa. Parhaimmillaan kohderyhmä, kohdennus ja viesti on suunniteltu niin hyvin, että mobiilimainokset koetaan persoonallisiksi ja hyödyllisiksi.

Tablet-mainonta toimii eri päätelaitteista parhaiten huomioarvolla mitattuna. Myös suhtautuminen mainontaan on myönteisempää. Onnistuneimmissa toteutuksissa mainostaja erottuu selkeästi ja niillä on informaatioarvoa.

Interquest tarjoaa tutkimuksen kokonaisuudessaan yhteystietoja vastaan; raportista löytyy hyviä esimerkkejä kampanjoista ja tarkempaa tietoa mainonnan hahmoista sekä eri toimialojen onnistumisesta mainonnassa.

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Lukekaa ilmoituksia -lukijaäänestys on ratkaistu!

09.11.2017
Eniten lukijaääniä saanut mainos on Pörhön Autoliikkeen mainos

Teemalehti eKalevassa 25.12. ja 1.1.2018

09.11.2017
Mainosta uudessa digitaalisessa teemalehdessä.

Joulukalenteri

07.11.2017
Tervetuloa mukaan yhteistyökumppaniksi!

Nappaa.fi -verkkohuutokauppa tulee jälleen

11.10.2017
Nappaa.fi -verkkohuutokauppa on täysin uutta Pohjois-Suomessa ja riskitön asiakkaillemme. Se on hyvin positiivinen tapa näkyä kuluttajille j...

Tämä liite on Helmi!

03.10.2017
Tarjoamme lukijoillemme perusteellisen katsauksen Pohjois-Suomen tapahtumiin, matkailuun, harrastuksiin ja muihin talvisiin aiheisiin

Tapahtumat –sivusto uudistui ja viisinkertaisti kävijämääränsä vain puolessa vuodessa

06.09.2017
Tapahtumat –sivusto uudistui ja viisinkertaisti kävijämääränsä vain puolessa vuodessa

Jättijakelu 14.10.

04.09.2017
Nyt tavoitat sanomalehdessä entistäkin suuremman lukijajoukon. Lehti jaetaan poikkeuksellisesti tilaajatalouksien lisäksi ylimääräisiin koti...

Tuloksellinen BtoB myynti- ja markkinointikoulutus

29.08.2017
Tuloksellinen BtoB myynti- ja markkinointikoulutus 7.9.2017 klo 8.00 - 10.30

Videoita BtoB -viestintään

09.08.2017
Videosisältöä kulutetaan kanavasta ja laitteesta riippumatta enemmän kuin koskaan ennen

Opiskelu- ja ammatit-liite 12.9.2017

09.08.2017
Koulutusilmoituksien tiedot koetaan hyödyllisenä ja tärkeänä.

Ota yhteyttä