Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Miten tehdä onnistunutta digimainontaa vuonna 2015?

22.04.2015

Interquest julkaisi ”Digimainonta 2015” –tutkimuksen, jota varten he olivat tutkineet 1000 digikampanjaa 150 000 suomalaisen voimin. Tutkimuksen voi tilata kokonaisuudessaan täältä.

Klikkiprosentti vain pintaraapaisu digimainonnan vaikuttavuuteen

Mainonnan kohdennus, korkean huomioarvon tavoittelu ja balanssi brändiarvojen kanssa – näistä on hyvä kampanja rakennettu. Mainonnalla on aina myös mielikuvallinen vaikutus – jos pidättäydytään käyttämään pääasiallisena mittarina pelkkää klikkiprosenttia, jää 99% mainonnan tehon vaikutuksesta selvittämättä.

Kuusi digimainonnan hahmoa - ja vain puolet huomataan

Interquest kartoittaa ja nostaa esille kuusi erilaista profiilia, jotka toistuvat digitaalisessa maailmassa:

  • Tunnettu sankari 11%
  • Tuntematon Yllättäjä 13%
  • Viihdyttäjä 8%
  • Ärsyttäjä 27%
  • Huomaamaton 9%
  • Komppaaja 33%

Kun vain puolet näistä huomataan, löytyy vähäiselle huomiolle jäävät luonnollisesti huomaamattomista sekä lisäksi komppaajista. Ärsyttäjät huomataan, mutta mielikuvat ovat negatiivisia.

Taktinen mainonta ja brändimainonta vaativat eri asioita onnistuakseen

Kuluttajan aktivointi on taktisen mainonnan tärkein ominaisuus: ytimekäs viesti ja haluttu jatkotoimenpide yhdistettynä tunnistettavaan ulkoasuun toimii yleensä parhaiten.

Brändimainonnassa puolestaan korostuu kiinnostuksen ja positiivisen mielikuvan herättäminen. Onnistuneimmissa mainoksissa korostuu oikealle kohderyhmälle suunnattu kuva, jossa on mukana tuote ja ihminen sekä oikea paikka mainonnalle.

Eri toimialojen tunnettuus ja onnistuminen mainonnassa

Tutkimuksessa vertailtiin myös kahdeksaa eri toimialaa mittareina tunnettuus ja onnistuminen. Toimialojen mainontaa vertailtiin myös kuuden digimainonnan hahmon kautta. Onnistuneinta mainontaa tehtiin rakentamisen toimialalla, mutta toisaalta se oli kuitenkin vähiten tunnettua. Huonoin onnistuminen hyvästä tunnettuudesta riippumatta oli teleoperaattoreilla. Muut tutkitut toimialat (matkustaminen, autot, kosmetiikka ja hygienia, elintarvike, päivittäistavara, pankit) sijoittuivat näiden välimaastoon.

Mobiililaitteiden voittokulku jatkuu

Mobiilimainonta kasvaa edelleen nopeasti ja vuoteen 2012 verrattuna siitä on tullut tehokkaampaa. Parhaimmillaan kohderyhmä, kohdennus ja viesti on suunniteltu niin hyvin, että mobiilimainokset koetaan persoonallisiksi ja hyödyllisiksi.

Tablet-mainonta toimii eri päätelaitteista parhaiten huomioarvolla mitattuna. Myös suhtautuminen mainontaan on myönteisempää. Onnistuneimmissa toteutuksissa mainostaja erottuu selkeästi ja niillä on informaatioarvoa.

Interquest tarjoaa tutkimuksen kokonaisuudessaan yhteystietoja vastaan; raportista löytyy hyviä esimerkkejä kampanjoista ja tarkempaa tietoa mainonnan hahmoista sekä eri toimialojen onnistumisesta mainonnassa.

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

Juhannuksen poikkeusaikataulut mainostajalle

06.06.2018
Juhannuksesta johtuvat muutokset Kalevan aineistoaikatauluihin

Yrittäjälehdellä tavoitat alueen päättäjät

05.06.2018
Tavoita yrityspäättäjät sekä talousasioista kiinnostuneet ihmiset

Kesän ennakko-ostajan edut

07.05.2018
Huikeita tarjouksia. Tavoita asiakkaasi tehokkaasti myös kesällä!

Jaa oma kiinnostava sisältösi Kaleva.fi:ssä

07.05.2018
Uusi mainosratkaisu. Maksat vasta kun lukija on siirtynyt sisältöösi.

Oletko muistanut kertoa yleisölle kesätapahtumastasi?

02.05.2018
Tapahtumat –sivusto kerää yhteen alueemme tapahtumat

Nappaa.fi -verkkohuutokauppa tulee jälleen 15.5.2018

02.05.2018
Nappaa.fi -verkkohuutokauppa on riskitön asiakkaillemme. Se on hyvin positiivinen tapa näkyä kuluttajille ja saada uutta tehoa kaupankäyntii...

Erinomainen tilaisuus näkyä hyvien uutisten parissa 2.5.2018

09.04.2018
Kaleva:xtra kokoaa parhaat jutut

Jakelupalvelua kotiovelle asti

06.03.2018
Julkaisusi tai esitteesi asiakkaille jo aamuvarhaisella

Jättijakelu 20.4.

06.03.2018
Nyt tavoitat sanomalehdessä entistäkin suuremman lukijajoukon. Lehti jaetaan poikkeuksellisesti tilaajatalouksien lisäksi ylimääräisiin koti...

Mainos Helmi-liitteessä tavoittaa!

07.02.2018
Tarjoamme lukijoillemme perusteellisen katsauksen Pohjois-Suomen tapahtumiin, matkailuun, harrastuksiin ja muihin keväisiin aiheisiin

Ota yhteyttä