Asiakaspalvelu Yrityspalvelut Kaleva Oy
Kaleva mediana

Miten tehdä onnistunutta digimainontaa vuonna 2015?

22.04.2015

Interquest julkaisi ”Digimainonta 2015” –tutkimuksen, jota varten he olivat tutkineet 1000 digikampanjaa 150 000 suomalaisen voimin. Tutkimuksen voi tilata kokonaisuudessaan täältä.

Klikkiprosentti vain pintaraapaisu digimainonnan vaikuttavuuteen

Mainonnan kohdennus, korkean huomioarvon tavoittelu ja balanssi brändiarvojen kanssa – näistä on hyvä kampanja rakennettu. Mainonnalla on aina myös mielikuvallinen vaikutus – jos pidättäydytään käyttämään pääasiallisena mittarina pelkkää klikkiprosenttia, jää 99% mainonnan tehon vaikutuksesta selvittämättä.

Kuusi digimainonnan hahmoa - ja vain puolet huomataan

Interquest kartoittaa ja nostaa esille kuusi erilaista profiilia, jotka toistuvat digitaalisessa maailmassa:

  • Tunnettu sankari 11%
  • Tuntematon Yllättäjä 13%
  • Viihdyttäjä 8%
  • Ärsyttäjä 27%
  • Huomaamaton 9%
  • Komppaaja 33%

Kun vain puolet näistä huomataan, löytyy vähäiselle huomiolle jäävät luonnollisesti huomaamattomista sekä lisäksi komppaajista. Ärsyttäjät huomataan, mutta mielikuvat ovat negatiivisia.

Taktinen mainonta ja brändimainonta vaativat eri asioita onnistuakseen

Kuluttajan aktivointi on taktisen mainonnan tärkein ominaisuus: ytimekäs viesti ja haluttu jatkotoimenpide yhdistettynä tunnistettavaan ulkoasuun toimii yleensä parhaiten.

Brändimainonnassa puolestaan korostuu kiinnostuksen ja positiivisen mielikuvan herättäminen. Onnistuneimmissa mainoksissa korostuu oikealle kohderyhmälle suunnattu kuva, jossa on mukana tuote ja ihminen sekä oikea paikka mainonnalle.

Eri toimialojen tunnettuus ja onnistuminen mainonnassa

Tutkimuksessa vertailtiin myös kahdeksaa eri toimialaa mittareina tunnettuus ja onnistuminen. Toimialojen mainontaa vertailtiin myös kuuden digimainonnan hahmon kautta. Onnistuneinta mainontaa tehtiin rakentamisen toimialalla, mutta toisaalta se oli kuitenkin vähiten tunnettua. Huonoin onnistuminen hyvästä tunnettuudesta riippumatta oli teleoperaattoreilla. Muut tutkitut toimialat (matkustaminen, autot, kosmetiikka ja hygienia, elintarvike, päivittäistavara, pankit) sijoittuivat näiden välimaastoon.

Mobiililaitteiden voittokulku jatkuu

Mobiilimainonta kasvaa edelleen nopeasti ja vuoteen 2012 verrattuna siitä on tullut tehokkaampaa. Parhaimmillaan kohderyhmä, kohdennus ja viesti on suunniteltu niin hyvin, että mobiilimainokset koetaan persoonallisiksi ja hyödyllisiksi.

Tablet-mainonta toimii eri päätelaitteista parhaiten huomioarvolla mitattuna. Myös suhtautuminen mainontaan on myönteisempää. Onnistuneimmissa toteutuksissa mainostaja erottuu selkeästi ja niillä on informaatioarvoa.

Interquest tarjoaa tutkimuksen kokonaisuudessaan yhteystietoja vastaan; raportista löytyy hyviä esimerkkejä kampanjoista ja tarkempaa tietoa mainonnan hahmoista sekä eri toimialojen onnistumisesta mainonnassa.

Facebook   Twitter   Sähköposti

Ajankohtaista

UUTTA! Ystävänpäivän brodarikansi

22.01.2018
Ystävänpäivän kunniaksi yhdistämme Kaleva etu- ja takasivun näyttäväksi erikoiskanneksi

Harrasta ja virkisty -mainoskooste 30.1.2018

12.01.2018
Tavoita huikea määrä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta lukijamme

Asiakkaamme ovat tyytyväisiä yhteistyöhömme

10.01.2018
Mittaamme vuosittain media-asiakkaidemme asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaamme ovat tyytyväisiä toimintaamme.

Oletko järjestämässä tapahtumaa?

10.01.2018
Tapahtumat –sivusto kerää yhteen alueemme tapahtumat

Lahjoitimme

05.01.2018
Lahjoitimme Oulun seudun omaishoitajat ry:lle 2000 €

Opiskelu ja ammatit-liite 31.1.2018

03.01.2018
Koulutusilmoituksien tiedot koetaan hyödyllisenä ja tärkeänä.

Avoimet ovet 16.1.2018

02.01.2018
Mainostaja, tervetuloa tutustumaan upeaan toimitaloomme!

Kaleva muutti uusiin tiloihin

15.12.2017
Kalevan uuden toimitalon löydät Solistinkatu 4:stä

Toivota hyvää joulua yhteistyökumppaneillesi ja asiakkaillesi

29.11.2017
Kalevan perinteiset ja näyttävät joulutervehdyssivut julkaistaan 24.12.

Lukekaa ilmoituksia -lukijaäänestys on ratkaistu!

09.11.2017
Eniten lukijaääniä saanut mainos on Pörhön Autoliikkeen mainos

Ota yhteyttä